Sverige vs Japan

Som alla kanske vet så är Japan ett ganska annorlunda land, och kommer man från Sverige så känns allt väldigt konstigt som sagt. Men i mitt fall så har jag inte känt en jättestor skillnad precis men det är ju en del saker så klart som man är ovan vid. Så här kommer några exempel på olikheter:

» I Sverige så använder vi oftast diskborsten till at helt enkelt diska disken med. Här fick vi erfara att man använder diskborsten till att rengöra själva avloppet i diskhon, alltså ta bort gamla matrester och sånt som har fastnat. Något som gav pinsamma konsekvenser då Paulina använde diskborsten till att diska Kyrkans tallrikar med när alla medlemmarna var i rummet.

» Det finns en anledning till att Japan kallas för fuktigheternas land ibland. Kläder använder man bara en gång per dag här för att fukten suger upp svett och dylikt, och det anses då vara ohygieniskt att ha samma tröja på sig dagen efter.

» Det är extremt nyttig mat här. Grönsaker anses vara det nya botemedlet mot cancer typ, och fiber te dricker man varje dag. Ja ni hörde rätt, fiber te var namnet, och det smakar som flytande knäckebröd med en doft av kaffesump ungefär. Men jag tycker det går för långt när man har bönor i sötsaker som tårtor bland annat. Inte ett enda sötsak eller kaka har varit onyttig hitills. Till och med en sorts saft har en bra effekt mot bakterier.

» Ibland kommer ungar fram till dig och typ stirrar på dig som om du var en alien (utlänning och alien är väl samma sak i deras ögon) och fråga om du kommer från Amerika. Väldigt roande ibland . . .

» På fester så vill alla ta kort på dig, och du måste vara med på varje bild. Man känner sig lite som en kändis och det blir lite mycket ibland.

» Japanska hus har ingen isolering och i vissa rum är väggarna gjorde av papper. Med andra ord så fryser man stjärten av sig och det är inte alltid lätt att ta sig upp på morgonen.

Aja, kom inte på några roliga skillnader just nu för klockan är mycket här och jag är trött hehe. Men när jag varit här en längre tid så är jag säker på att jag kommer på fler skillnader. Och snart lägger jag upp ett nytt inlägg om vår utflykt till någon sorts kulle, stay tuned !

Matta ne!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Haha, du skriver så sjukt kul :P

Miss you!

2010-10-30 @ 19:06:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0